Skip to main content

هل العصير الفريش مفيد أم مضر؟




 تعرف إن أضرار العصاير للأسف تقريباً زيها زي أضرار السكر حتى الفريش منها؟ 🤔



بالراحة بس وواحدة واحدة ومن غير خناق،😅 بعد ما إتكلمنا عن أضرار السكر، هنتكلم عن أضرار السكر الناتج عن العصاير الفريش... خلينا ناخد مثال؛😊



التفاحة🍎 مثلاً فيها ١٠ جرام سكر, ونسبة إحتياج الجسم من السكر اليومي حوالي ٣٠ جرام بتختلف من الراجل والست…



عشان تستخلص كوباية عصير تفاح إنت محتاج حوالي ٣ تفاحات يعني كل إحتياجك اليومي من السكر، من غير ما تقرب من أي حاجة تانية، بصورة أبسط كوبايتين عصير في اليوم بتديك ضعف إحتياجك من "إجمالي" السكر اللي محتاجه جسمك، واللي بيزيد عن إحتياجه بيتخزن على هيئة دهون وبيأثر على الشرايين والقلب و الدماغ و غيره…😕



=طيب ما أنا لما آكل تفاح هاخد نفس النسبة! 🤓



- ده صحيح مع مراعاة إن مش طبيعي ناكل 6 تفاحات، لكن هتاخد مع كل تفاحة صوديوم، ماغنسيوم، بوتاسيوم، كربوهيدريتس، الياف، بروتين، فيتامين سي، سكر، و غيره، كل العناصر الغذائية دي بتقل بعد عصرها بنسب قد تصل الى أكتر من ٩٠٪؜ 🤷‍♂

مثلاً البروتين بيقل من ٠.٣ جرام الى .٠.١ جرام، فيتامين سي بينزل من ٧٪؜ الى ١٪؜، الألياف بتنزل من ٢.٤جرام الى ٠.٢ جرام…



ما عدا السكر، بيفضل زي ما هو من ١٠ جرام الى ١٠ جرام برضه، فالعصير نفسه بيبقى 88% مياه و 9% سكر والباقي كاربوهيدرات، عشان كدة ببساطة إنت تقريباً حرفياً بتشرب مياه بسكر بطعم التفاح.



فبالتالي أكل الفاكهة نفسها أحسن طريقة للإستفادة منها، ومش معنى كده إن كل العصير غلط، لكن الطريقة الصحية الوحيدة لشرب العصير هي ضرب الفاكهة نفسها مش عصرها، مع مراعاة الكمية برضه...

زي الفراولة 🍓 مثلاً اللي أولاً سكرها قليل وثانياً مش بيترمي منها حاجة عشان هي نفسها بتتضرب.، عصير جوز الهند 🥥 (اللي بيبقى جوة الثمرة نفسها) سكره قليل ومفيد جداً.



وإحنا بنتكلم طبعاً على ضرب الفواكه منغير أي إضافات، مياه أو سكر أو خلافه وللأسف معظم الفواكه ما بينفعش معاها الضرب، في حاجات لازم تتعصر أو تتقشر زي البرتقال والتفاح وغيره.



إختار اكلك، إختار حياتك.


Popular posts from this blog

براءة الكورونا

براءة الكورونا ككل بداية معلومة بسيطة ب "هل تعلم" من المسئول عن الوباء الحالي العالمي اليوم؟ إنه أنت... حقاً أنا و أنت... بغض النظر عن كيفية حدوثها ترتبط كل كارثةٍ بأربع محاورٍ أو شخصياتٍ رئيسية: الأول، مكتشفها أو من تسبب فيها. الثاني، المسئول عن إحتوائها. الثالث، المستفيد منها وبطبيعة الحال محاولته إستغلالها. الرابع، المتضرر منها وبطبيعة الحال محاولته تفاديها. إن لم يحاول المكتشف التملص منها وسعى للإعتراف بها بإبلاغها للمسئول الذي بدوره يقوم بعمله بإحتواء الأزمة في وقتها و إيجاد حلٍ لها مثلما يحدث في الوقت الراهن لما وصلت للمستفيد أو المتضرر... كلنا يعرف الطبيب الصيني مكتشف الكورونا أو سمع بقصته التي اكتشف فيها الحالات المصابة في سوق ووهان البحري و عندما حذر منها "لي وينليانغ" على وسائل التواصل ووسط زملاؤه في نهايات ديسمبر والذي تم توبيخه من قبل السلطات وإرغامه على التوقيع بعدم فعل ذلك مرةً أخرى في أوائل يناير ٢٠٢٠ ... إلى أن أصيب هو نفسه ولقى حتفه في الشهر الذي تلاه... وقتها مرت بضعة أيامٍ ليست متضمنة القرارات السريعة الحاسمة التي كان يجب أن تتم للحجر ا

Innocence of Corona

Innocence of Corona As a start “Did you know” who’s responsible for today’s global pandemic? It’s you... Yes, you and me… Regardless how does it happened each crisis is associated with four focuses or main characters: First, The finder or who accused by. Second, the one in charge who’s responsible to solve it Third, who using it as an exploitation. Fourth the affected person who trying to avoid it. Let’s consider the finder reported it to the one in charge which who should timely contain the crisis which currently happening it wouldn’t even be needed to avoid or exploit… As of all of us experience or heard his story the Chinese doctor who discovered coronavirus cases in Wuhan Marine Market, When Li Wenliang announced about it on social media and among his colleagues end of December he was rebuked and forced to sign a paper not to do so again in early January 2020 until he got infected himself and died in the next month… A few days without quick and decisive

A Foolproof Guide to Marketing Strategies

Photo source   A Foolproof Guide to Marketing Strategies What Is Mass Marketing? Mass marketing's principal goal is to enlarge the advertising campaign to reach the most considerable amount of people, and subsequently, more potential customers. The meanwhile ignores exact specific audience customization. Examples: Magazines, Billboards, TV, and digitally hosted ads. Advantages: Of course, more potential customers will be among this amount of population, while grabbing more attention means increasing brand awareness, not to mention it take less analytics work effort.  Disadvantages: On the other hand, it decreases the chances of ad customization to specific target customers. As well, smaller companies might suffer more challenging competition.  Direct Marketing:   In a nutshell, direct marketing is counting on targeting a specific person or an organization that shares similar interests to generate new business.  Examples: Direct Mail, Email, broadcast faxing, couponing. Advantag